המלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה

תזונה בריאה היא מפתח לחיים טובים. הקשר בין התזונה לחוזקו של הגוף, ליכולת להתמודד מול חיידקים ולמניעת מחלות הוכח לפני שנים והנושא מעניין לא רק בעלי מקצוע העוסקים בתחום אלא גם את משרד הבריאות, אשר יצא בהמלצות לתזונה בריאה. מטרת ההמלצות השונות היא להגן על הציבור ולעזור לך לשמור על בריאות נאותה.

אכילה על פי פירמידת המזון

משרד הבריאות ממליץ להשתמש בפירמידת המזון לשם בחירת התזונה האישית. פירמידת המזון אומרת כי מומלץ לאכול מזונות מגוונים מקבוצות שונות, אך עלייך לדעת מהם היחסים הנכונים לאכילה מכל קבוצה. בהסתכלות על הפירמידה תוכלי לראות כי מומלץ להרבות בשתיית מים, לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, להעדיף מזונות דלי שומן ולהימנע ככל האפשר מחטיפים ומממתקים.

הפחתת הנתרן בתזונה היום יומית

הנתרן הוא למעשה מלח, ומהנחיות משרד הבריאות אפשר לראות כי נמצא קשר בין עודף צריכתו לבין מחלות כמו גם יתר לחץ דם, אשר בעצמו נחשב למחלה שיש למגר אותה. הפחתת הנתרן מתבצעת באמצעות הימנעות מהוספת מלח ודרך הימנעות ממזונות מעובדים העשירים בנתרן.

צריכה סבירה ומבוקרת של שומנים

ישנם סוגי שומנים שונים, אשר חלקם אף תורמים לגוף. ההמלצה עבורך היא לצרוך כמה שפחות שומנים ולהימנע ככל הניתן מהשומנים המזיקים והתעשייתיים. המלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה כוללת העדפת שומנים בלתי רווים כמו שמן זית, שקדים, אבוקדו וגרעינים (חמניות, שומשום ודלעת). בנוסף, מומלץ לצרוך מזונות המכילים חומצות שומן בלתי רוויות הכוללות אומגה 3 כמו אגוזי מלך, זרעי פשתן, סרדינים, סלמון והרינג.

גיוון המזון

כחלק מההמלצות לתזונה בריאה יש להקפיד לגוון במזונות כולל אכילת ירקות ופירות שונים (כלומר, לא רק הכמות חשובה אלא גם המגוון), לבחור בפחמימות שונות ולבחור במזונות שונים תוך התחשבות בפירמידת המזון.

בדיקת סימון תזונתי

תווית המזון של המוצר מספרת מה יש ומה אין בו. על פי ההנחיות של משרד הבריאות, מומלץ לקרוא את התוויות כדי לדעת מה המוצר מכיל, לבדוק אם הוא מכיל אלרגנים וחומרים מסכנים ולבחון את תאריך התפוגה שלו לפני האכילה.

הימנעות מדיאטות קיצוניות

המלצות משרד הבריאות כוללות בין היתר גם המלצה להימנע מדיאטות קיצוניות, ובין היתר להימנע מדיאטות מופחתות קלוריות שעלולות להוביל לחסרים תזונתיים (הכוונה אינה להפחתה בקלוריות, אלא לצמצום משמעותי כמו פחות מחמש מאות קלוריות ליום).

התאימו את התזונה לגילכם

חלק מהמלצות משרד הבריאות מתייחסות לגיל. אפשר לראות כי ישנם הבדלים בין תזונת תינוקות לתזונת ילדים, בין תזונת מבוגרים לתזונת נשים בהיריון וכן דגשים תזונתיים בגיל מבוגר.