קלוריות, מה זה?

קלוריה היא יחידת מידה המציינת חום ואנרגיה. בגוף האדם, קלוריות הן יחידות אנרגיה אשר נמצאות במזון ומשמשות את הגוף כדי לבצע את הפעולות השונות הנדרשות לפעילותו. חישוב הקלוריות במזון מתבצע כדי לסמן כל מזון ולתת לצרכן את המידע כמה אנרגיה יפיק גופו ממנו. אם המזון עשיר בקלוריות, הוא יכניס לגוף אנרגיה רבה, ולהפך. הבסיס לתזונה הוא שהגוף זקוק לכמות אנרגיה מסוימת על מנת לתפקד, ואם יש לו עודף, הוא "אוסף" אותו בצורת שומנים.

מהי צריכת קלוריות?

צריכת קלוריות היא למעשה צריכה של אנרגיה. כאשר במזון יש אנרגיה מועטה, הגוף משתמש בה לצרכים היום יומיים שלו (הפעלת המערכות אשר פועלות כל היום, אפילו בשינה, והפעלת מערכות הפועלות באופן מכוון בזמן הערות). כאשר לגוף יש עודף של קלוריות, הוא הופך אותן לשומנים, כך שאלו ישמשו אותו כמאגרים אם יזדקק לכך. כיוון שלכל מזון ישנו ערך קלורי שונה, אפשר להרכיב את הארוחה כך שתהיה עשירה ובעלת כמות הקלוריות אותה יש לצרוך.

כמה קלוריות עלינו לצרוך ביום?

השאלה כמה קלוריות עלינו לאכול אינה יכולה לקבל תשובה חד משמעית אחת בלבד. אפשר להגיד כי באופן כללי אדם בוגר אמור לצרוך בין 2000-1300 קלוריות מדי יום. ישנם מרכיבים רבים לחישוב צריכת הקלוריות האידיאלית, ובהם גובהו של האדם, משקלו, כמות הפעילות הגופנית אותה הוא מבצע מדי יום, אופי העבודה והאם הוא רוצה לרדת במשקל או לא. כל מי שרוצה לדעת כמה קלוריות עליו לצרוך, צריך לבצע בדיקה אישית ולזכור כי אין מקרה אחד הדומה לאחר.

האם כדאי לספור קלוריות ואיך אפשר לעשות זאת?

השאלה האם כדאי לספור קלוריות או לא מקבלת מגוון תשובות. ישנם אנשים המתמחים בתחום התזונה שהם חסידים של ספירת קלוריות וממליצים לכל אחד לדעת בדיוק כמה אנרגיה הוא מכניס לגופו מדי יום וכמה הוא מוציא (הוצאת הקלוריות תחושב בקרב אנשים שעושים כושר גופני). המטרה של אנשים שרוצים לרזות צריכה להיות שהוצאת הקלוריות תהיה גבוהה מהכנסתן, וכך הגוף יתחיל לפרק את השומנים. אנשים אשר רוצים לשמור על משקל גופם או אנשים אשר רוצים לבנות מסת שריר, יצטרכו להעלות את כמות הקלוריות שהם צורכים.

לא רק הכמות קובעת

חשוב לציין כי כל מזון מביא איתו גם ערכים תזונתיים ובהם וויטמינים ומינרלים. לכן, אי אפשר להתייחס רק לכמות התזונה, אלא גם איזה מזון נכנס לגוף, ולוודא כי הגוף מקבל ברמה התזונתית את כל הנדרש לו לתפקוד ברמה הטובה ביותר.