דיאטה – סוגים שונים של דיאטות מוכרות

עולם הדיאטות הוא חי, בועט ודינמי. אחת לתקופה יוצאת דיאטה חדשה אשר משנה את כל חוקי המשחק ומזמינה אנשים לרזות ולחייך. האנשים אשר רוצים ליהנות מהמשקל האידיאלי שלהם ולהשיל כמה קילוגרמים, יכולים למצוא עצמם מול השפע המוצע להם ולהתבלבל. כדי לעשות סדר בדברים, כדאי להכיר את השיטות השונות הקיימות בשוק, וכאן ריכזנו את הבולטות מתוכן.

דיאטת פליאו

דיאטת פליאו היא דיאטה שהרעיון העומד במרכזה הוא לאכול כפי שהאדם הקדמון אכל. לאורך השנים האדם יצא מן הסביבה הטבעית שלו והחל לשנות את התנהגותו ואת הרגלי התזונה שלו. הדבר גרם, בין היתר, לכך שהתזונה החדשה אינה מתאימה למבנה גופו (שלא לדבר על כמות המזון המעובד). בפליאו, מחזירים את התזונה לזו הטבעית כפי שאכלו בימים עברו, לפני המהפכה התעשייתית.

בדיאטה זו נמנעים מאכילת "מאכלים רעילים" ובהם מזון מעובד, סוכר, דגנים וקטניות ושמני זרעים שהופכים בסופו של דבר לאומגה 6. בנוסף, אוכלים על פי "פירמידת פליאו" שבבסיסה ירקות, פירות, מוצרים מן החי ושומנים טובים, כשהמעוניינים בכך יכולים להוסיף גם עשבי תיבול, מוצרי חלב עתירי שומן, אגוזים ותוספי פרוביוטיקה ואומגה 3.

דיאטת דוקאן ללא פחמימות

שמה של דיאטת דוקאן הוא חדש יחסית בעולם הדיאטות, אך הבסיס שלה ישן ומוכר, ולכן אפשר להגדיר אותה כשיטה לכל דבר. הבסיס העומד מאחורי תזונה זו היא הפחתת פחמימות למינימום ההכרחי, כאשר אפשר לאכול מאכלים אחרים כמעט ללא הגבלה, כל עוד אלו לא יהיו שמנים (בניגוד לדיאטת הפליאו).

הימנעות מפחמימות כוללת הוצאת המזונות הבאים מהתפריט: פסטות, לחם, דגנים ותפוחי אדמה. הקושי בשמירה על הדיאטה מתבטא לאורך תקופה, וכן תופעות שונות יכולות להופיע עם הוצאת המזונות הללו מהתפריט כמו כאבי ראש וסחרחורות. עם זאת, תוצאותיה מהירות ואלו שמחזיקים מעמד תחת ההגבלות נהנים גם מערכי כולסטרול נמוכים.

דיאטה דלת שומנים

דיאטה דלת שומנים היא אחת מהדיאטות הפופולאריות ונראה שהיא מלווה אותנו כבר עשרות שנים. המודעות לאחוזי השומן במזון עלתה וממשיכה לעלות ורבים בוחרים, מתוך מטרה לרזות או כדי לשמור על בריאותם, במזונות בעלי אחוזים נמוכים. כך בבחירת הגבינות (עד 5% שומן), אכילת בשר רזה ואפיה במקום טיגון.

השינוי התזונתי בדיאטה זו לא תמיד יוביל לתוצאות מידיות, אך חסידי גישה זו אומרים כי לאורך זמן מדובר בתזונה בריאה והמודעות באה לידי ביטוי לא רק בתזונה לצורך ירידה במשקל, אלא בניהול אורח חיים נכון.

דיאטה לפי סוג דם

כל אחד ואחת מאתנו הוא שונה, ולכן מה שעומד במרכז דיאטה זו הוא השוני. הדיאטה, אשר פותחה על ידי פיטר ג. ד'אדאמו, מתבססת על כך שכל סוג דם הוא בעל "דרישות" תזונתיות שונות, ואם כל אחד יאכל לפי סוג הדם שלו, הוא יחווה ירידה במשקל.

בעלי סוג דם A מוגדרים כבעלי מערכת חיסונית חלשה יחסית, ולכן עליהם להימנע מבשר. בעלי סוג דם O, לדברי מפתח הדיאטה, היו ציידים ולכן עליהם לאכול מוצרים מן החי ובהם בשר, גבינות ודגים. בעלי סוג דם B אמורים לאכול ירקות, מוצרי חלב דל שומן וביצים ובעלי סוג דם AB צריכים לבסס את התזונה שלהם על מוצרי חלב, ירקות, טופו ומאכלי ים. בגישה זו ישנם גם מאכלים אשר מומלץ לבעלי כל סוגי הדם להימנע מהם.

שיטות דיאטה נוספות

כמובן, בנוסף לדיאטות שצוינו כאן ישנן דיאטות נוספות, כמו דיאטה בקבוצה, דיאטות מהירות, שיטת נקודות והימנעות ממזונות ספציפיים. חלק מהשיטות וותיקות וחלקן פחות, חלקן מגובות במחקרים ובניסויים וחלקן עוברות מפה לאוזן.